Et forældrepar om forløbet Barnets Kompas

Det fik vi ud af Barnets Kompas

 

Vores situation

Da vi startede hos Louise, stod vi i den situation, at vores søn endnu ikke var blevet henvist til psykiatrien eller udredt, men vi havde en stærk mistanke om, at han var autist. Vi havde ikke en stor viden om autisme. Vores søn mistrivedes i skolen, og vi vidste ikke, hvordan vi skulle hjælpe ham videre. I skolen kunne de ikke se, at han havde det skidt, da han blot led i stilhed og først viste det, når han kom hjem i trygge rammer. Vi havde løbende snakket med skolen om problemerne (MANGE MANGE gange), og de var meget søde og ville gerne hjælpe, men de små tiltag, de lavede, havde ikke tilstrækkelig effekt, og de kunne ikke se problemerne. Vores møder med skolen kørte i ring, og vi snakkede altid om det samme, og det hjalp ikke. Vores søn betroede sig ikke rigtig til os om, hvad der var svært, fordi han mistede troen på, at vi kunne gøre noget. Vi forsøgte at presse på for en udredning, men kunne ikke komme igennem. I løbet af vores forløb hos Louise har vi været til udredning med vores søn, der lige har fået en autismediagnose. 

Udfordringer vi stod med inden forløbet

  • Tvivl om fremtiden

  • Tvivl om hvordan vi hjælper vores søn bedst muligt både nu og fremover

  • Tvivl om hvordan vi råber systemet op

  • Tvivl om vores rettigheder

  • Manglende tro på os selv og vores evner

  • Storebror overladt til sig selv

  • Tvivl om hvordan vi snakker med vores søn om autisme, og fortæller ham det på en god måde

  • Tvivl om hvordan vi håndterer at have et socialt liv

  • Jeg følte mig meget alene om opgaven, og min mand og jeg kunne ikke snakke om det og misforstod hele tiden hinanden og blev uvenner i stedet for at arbejde sammen

         

Det har vi fået ud af forløbet 

Vi har fået meget større selvtillid omkring, at vi kender vores dreng og ikke altid blot skal lytte til eksperterne og vente på, at det bliver bedre. Vi har fået en meget større tro på, at vi ved bedst, hvad der er godt for vores søn, så vi ikke hele tiden tvivler og gør ting, vi kan se, han får det dårligt af, selvom eksperter mener, det er bedst for os.

 Vi kan bedre sige fra og foreslå ting, og det er blevet lettere at komme igennem, fordi vi tror på os selv. Den meget større tro på, at vi er eksperter på vores søn, har vi fået af at snakke med Louise, af at være blevet klar over, at vi ikke er alene om vores problemer og af at snakke med Louise om forskellige tiltag. Det er rart, at vi som forældre også kan spejle os i Louises erfaringer - både ift. det sociale, sygefravær fra arbejde, kommunen osv.

 Før skammede jeg mig over at være ked af vores situation og fortrængte det - for hvordan kan man tillade sig at være ked af det, når ens barn er fantastisk? Nu accepterer jeg, at det ikke er pga. min søn, jeg er ked af det, men fordi livet er blevet anderledes, end jeg havde troet.

Vi tager nu mere ansvar ift. skolen, sociale arrangementer og lignende - vi sørger for, at det fungerer bedst muligt for vores søn, også selvom det kræver mere af andre og af os. Det har været nemmere at komme igennem med forslag til skolen, da vi har større tro på os selv og mange ideer til, hvad der kan forbedre vores søns hverdag efter samtalerne med Louise. Det har været en kæmpe gave i skolen, da hverken de eller vi vidste, hvad der kunne hjælpe, og vi kørte rundt i de samme ting i de utallige møder, vi har haft med dem. Nu har vi fået en masse nye input, vi kan prøve af, og det giver tro på, at det kan blive bedre i fremtiden, og hvis det ikke kan, har vi andre ting, vi kan prøve af.

 Vi har fået en meget bedre forståelse mellem min mand og jeg, og vi har fået en forståelse af, at vi er fælles om opgaven, og at vi begge har samme mål.

 Vi er ikke alene, vi har fået en større tro på os selv, og at det er os, der er eksperterne i vores søn. Vi har fået en tro på fremtiden.

Disse aha-oplevelser fik vi undervejs 

  • at det vigtigste er, at vores søn har det godt og kommer ud af det her forløb på bedst mulig måde.

  • at det er ok at være besværlige ift. f.eks. skolen - det er op til os at kræve, hvad vi har brug for, så må de sige fra, hvis de ikke kan honorere det, så vi kan få andre tilbud

  • at vores og vores søns liv kan blive lige så godt, som hvis han ikke havde autismediagnosen - vi skal bare tænke anderledes og finde den bedst mulige vej, der fungerer for os - og det kan, på nogle områder, være en gave ikke blot at følge den gængse vej men stoppe op og tænke over, hvad der giver mening

  • at vi er eksperter i vores søn

  • at jeg ikke er alene om opgaven - min mand er også bekymret og klar til at gøre, hvad der skal til - han viser det bare på en anden måde og har et andet syn på nogle ting, men vi vil begge det samme og vi skal samarbejde og lytte til hinanden


Det gjorde det anderledes end andet vi har prøvet

Vi blev fra dag 1 mødt med forståelse og skulle ikke forklare en masse. Vi blev bare mødt og accepteret. I samtalerne med Louise fokuserede vi på alle aspekter hos vores søn og os selv - både positive og negative, og vi skulle ikke forklare eller bevise noget.

Selvom vores søn på mange områder er anderledes end Louises søn, har det været utrolig givende både at snakke om ligheder og forskelle, og vi har kun mødt forståelse og kompetent modspil - uanset om det vi har snakket med Louise om har lignet hendes oplevelser eller ikke.

 

Det vigtigste jeg tager med mig

Det er en kæmpe force at have fået mere tro på os selv i processen, fordi vi har lyttet til så mange forskellige fagpersoner - pædagoger, lærere, psykologer, venner o.a., og vi har forsøgt en masse ting og tænkt, at det er os, der skal lytte til eksperterne. Det er det selvfølgelig også, men jeg har fået en tro på, at JEG ved, hvad der er bedst for min søn. Selvfølgelig vil vi gerne lytte til andres råd og erfaringer om autisme, men vi kender vores søn bedst. Det er nemmere at have fået en faglighed, så vi kan sige fra og til, og vi kan nu komme med forslag selv. 

Fokus på, at DU er ekspert på dit barn. Der er andre der er eksperter på autisme, men det er også vigtigt at have din viden med. Jeg ser det på en helt anden måde nu, end før vi snakkede med Louise - jeg er blevet meget bedre til at forlange, at mit barn ses, høres og mødes, selvom det er besværligt for andre f.eks. skolen - for hvis de ikke kan, skal vi have fundet et alternativ. 

Jeg er blevet bedre til at forstå min søn, i går aftes sagde han "du forstår mig fuldstændig" Jeg tror hele tiden, at jeg har forstået ham, men mine samtaler hos Louise har givet mig mod til og tro på, at det også er rigtigt at efterleve det, jeg føler. For eksempel at det er ok, at han f.eks. sidder med hørebøffer og Anders And blade i større forsamlinger, selvom andre kigger. Jeg er blevet meget bedre til at tage hensyn til hans behov, hvor jeg før tænkte, at han blev nødt til at gøre som andre, og at vi ikke skulle være til besvær. Det er f.eks. også blevet meget nemmere at acceptere, at der er mange madvarer, han ikke spiser, så det ikke bliver gjort til et problem, men vi blot sørger for altid at have noget, han også kan spise.

 - Mor efter forløbet Barnets Kompas


Det fik jeg ud af Barnets Kompas

Jeg føler mig ikke længere lost i min søns komplekse verden, hvilke betyder, at jeg har bedre forståelse for, hvorfor det netop måske er for komplekst for min søn at forklare, hvorfor han bliver stresset. Altså, jeg ved nu, hvad det skyldes, hvad der hjælper ham med at slappe af, og hvad der giver en reminder om, hvor hans limit er for tiden. Men ikke mindst bliver jeg ikke længere selv stresset af det, som tidligere, da mine frustrationer kun blev større og større.

Jeg mener også at vores samtaler med Louise har en parterapeutisk fordel, da det binder forældrene sammen om denne fælles opgave. Jeg tror ikke, at andre med et autistisk barn, har det meget anderledes. Det er meget ressourcekrævende for forældre at snakke om. Før forløbet med Louise syntes jeg tit, at det er endt i en konflikt, når vi har forsøgt at snakke sammen om vores søn. Ikke mindst, fordi jeg selv syntes, at det var at starte en negativ snak, som aldrig blev vendt til andet end mere at bekymrer sig om. Det har ændret sig efter vores samtaler hos Louise.

- Far efter forløbet Barnets Kompas