Autisme og Sanse-overload

”Når han er stresset, er det som om alle sanser er blottede” (mor til dreng med autisme).

Vidste du, at 97% af voksne med autisme har sanseforstyrrelser? Det har langt de fleste børn og unge med autisme også, og det påvirker barnet 24 timer i døgnet og er ofte endnu mere tydeligt, når barnet er presset eller overbelastet.

Sanserne guider os

Vi bruger vores sanser – høre, syn, lugt, føle og smag, når vi interagerer med omverden, og dagligdagen er fyldt med lyde, synsindtryk, lugte, berøringer og smagsoplevelser. Det er derfor vigtigt for vores nervesystem at kunne vænne sig til noget nyt og frasortere sansestimuli, så vi kan fokusere på det, der er vigtigt. Børn og unge med autisme og sanseforstyrrelser, har typisk en nedsat tilvænnings- og filtreringsevne. Det betyder, at de ofte bliver overvældede eller overstimulerede af de sanseindtryk, de møder i løbet af en dag.

Autisme og nedsat sanse-tilvænning

At have en nedsat tilvænningsevne betyder, at alt nyt er skidt nyt og vækker ubehag. Kender du det, at dit barn kun vil spise helt bestemte madvarer, serveret på en helt bestemt måde? Eller at dit barn reagerer voldsomt på at skulle i bad? Eller overgå fra sommer og shorts til vinter og lange bukser, jakke og hue?

Vi har arvet noget godt brugt riflet sengetøj. Kender du det sengetøj, der er vasket så mange gange, at det er næsten fløjlsblødt, tyndt og let? Sådan er det her sengetøj. Det er også så godt vasket, at det nu næsten falder fra hinanden, og trods gentagne lappereparationer af huller, hænger det nu vitterligt ikke sammen mere. Hvad er problemet, tænker du måske? Hvorfor smider hun det ikke bare ud og køber noget nyt? Fordi – det er dét eneste sengetøj min søn kan sove med. Jeg har købt adskillige varianter af riflet sengetøj og vasket og vasket og vasket det, men det føles ikke som det gamle – så NEJ det dur ikke.

Min søn har det bedst med det, han kender, og det skal helst føle, dufte og se ud, som det plejer. Min søn har svært ved at vænne sig til noget nyt – det kan være meget ubehageligt for ham, og hans nervesystem går i alarmberedskab, så snart det ikke føles, som det plejer. Derfor har vi for eksempel altid hans dyne og betræk med på ferie, vi køber dyre sokker fra Fanø, fordi det er de eneste sokker, der er rare for ham at have på, og vi forsøger at tilberede hans røræg på 100% samme måde hver gang. Er det noget du kan genkende?

Autisme og nedsat sanse-filtrering

At have en nedsat sansemæssig filtreringsevne betyder, at barnet ikke bare kan ”slukke” for sansestøjen. Barnet har ikke et filter – alt går ind. Hver en lyd, hver en lugt, hver en berøring, hver et lysglimt. Forestil dig, at du skruer op for alle dine grundsanser – høresansen, synssansen, lugtesansen, berøringssansen og smagssansen. Du hører, mærker, ser, lugter og smager alt omkring dig og kan ikke sortere fra og fokusere på det, du skal, fordi du bliver forstyrret af alt omkring dig.

Barnet sidder i klasselokalet. Læreren går i gang med undervisningen ved tavlen. Kridtet mod tavlen larmer. Klassekammeraternes åndedrag, fnisen og hvisken fylder lokalet med en øredøvende larm. Papir blafrer. Der lugter af sure sokker, rugbrød og leverpostej. Stolen er hård og skiltet i nakken kradser. Det er varmt, og solen kaster lysglimt og skygger, der bevæger sig på væggen. Der er en blyantsplet på bordet. Udenfor kører der biler forbi, og de store børn løber rundt og griner. Vandet i drikkedunken er blevet lunkent og smager ikke som det plejer. Pludselig går klassekammeraterne i gang med at skrive i deres hæfte. Hvad sagde læreren?

Man siger ofte, at barnet med autisme ikke ser skoven for bare træer. Barnets hjerne er på konstant overarbejde og kan ikke filtrere de uvæsentlige sansedetaljer fra de væsentlige. Barnet bliver derfor nemt forstyrret, sanse-overloadet, overstimuleret og udtrættet.

Autisme og sanserne på overarbejde

Prøv at forestille dig, hvordan det må være at blive bombarderet med sansestimuli 24 timer i døgnet og ikke kunne hverken vænne sig til det eller sortere fra… Jeg forestiller mig tit, hvordan det må være hver dag at sidde i et lokale og skulle tage imod en ny besked alt imens, der er heavymetal koncert på den ene side af mig og en bulldozer, der er ved at vælte et højhus på den anden side, termometeret viser 45 grader, jeg er kommet afsted i noget tøj fyldt med nåle, der stikker mod min hud, og lyset tænder og slukker, så mine pupiller ikke kan fokusere. Er det mon sådan det føles at være et barn med autisme, der har nedsat sanse-tilvænning og ikke kan filtrere sansestøj fra?

De voksnes opgave

For alle mennesker er det hjernens opgave, at lade alarmklokkerne i hjernen ringe, når den sanser noget, der er ubehageligt. Det er også hjernens opgave at reagere på det, den sanser. Når barnet med autisme reagerer voldsomt på at få nyt tøj på, på maden på tallerkenen eller på at sidde i det fyldte klasselokale, handler det altså ikke om, at barnet er uopdragen, kræsen eller på tværs. Det handler om, at barnet reagerer på det, hjernen fortæller barnet, at det skal reagere på.

Det er vigtigt, at vi som voksne tager barnets sanseforstyrrelser alvorligt, fordi vi har at gøre med en hjerne, der er på overarbejde, og som er i større risiko for at blive sanse-overloadet og overbelastet.

Det er derfor vigtigt, at vi nøje overvejer, hvornår vi skal skærme, og hvad og hvornår vi skal træne.

Forrige
Forrige

Hvem er dit barns frontallapvikar?

Næste
Næste

Den ujævne autismeprofil